Esimese elektriauto ost on sageli hirmutav ja tekitab palju
küsimusi. Oleme vajalikud teadmised Sinu jaoks kokku kogunud ning loodetavasti
saad vastused esimestele küsimustele.
Kellele sobib elektriauto? Miks ma peaksin valima
elektriauto?
Mugav sõita, hea kiirendus, kiire reageerimine
gaasipedaalile. Telefoni rakendusega auto eelsoojendamine. Tänu elektri akusse
regenereerimisele ei väsita sõit, kuna jalg on põhilise aja ainult
gaasipedaalil (ei pea nii palju piduripedaali kasutama). Elektrimootori kõrge
kasutegur, seega madalad ülalpidamiskulud. Heitmete puudumine –
elektrimootoriga auto kasuks räägib palju argumente. Elektrimootorid on
vaiksed, efektiivsed ja vajavad vähest hoolt. Lisaks kasutavad elektrisõidukid
ressursse tõhusamalt kui sisepõlemismootoriga autod. Ka sõit elektriautoga on
väga nauditav: pole vajadust käike vahetada ning veojõud on silmapilkselt
saadaval juba paigaltvõtul, pakkudes Sulle uutmoodi sõidurõõmu. Seega, kui Sul
on kodus laadimisvõimalus olemas ja Su igapäevane läbisõit ei ole üle mõnesaja kilomeetri,
siis siin me ei näe siin teist võimalust – elektriauto!
Kui palju on elektriautoga soodsam sõita, kui
bensiinimootoriga autoga?
Kõik oleneb, mida me millega võrdleme. Eri automudelid on
erineva kütuse ja elektrikuluga. Samuti on inimestel kodus erinevad
elektripaketid ja hinnad. Toome siinkohal välja arvutuse keskmiste numbrite
puhul:
Automaatkastiga bensiinimootoriga auto keskmiseks linnasõidu
kütusekuluks arvestame 8 l/100km. Oktoobris 2025 maksis bensiin tanklas
keskmiselt 1,47€/liiter.
Keskmise elektriauto linnasõidu elektrikuluks arvestame 19
kWh/100km. 2025 aasta esimese 9 kuu keskmine elektri öine börsihind koos võrgutasu
ja aktsiisiga oli umbes 13 senti kWh.
Kui arvestame keskmiseks igakuiseks läbisõiduks 1200
kilomeetrit, siis igakuine kulu kütusele tuleks selline:
* bensiinile kuluks 142 eurot/kuus
* elektrienergiale 30 eurot/kuus.
Seega on elektriauto kulu kütusele ca. 4,5 korda
väikesem!
Kas elektriauto tasub ennast ära?
Madalad hoolduskulud ning lisaks võimalikud riiklikud toetused tõestavad, et
elektriauto ost tasub ennast ära. Lisaks annab elektriauto täiendavaid
privileege nagu näiteks paljudes kohtades tasuta parkimine, sõitmine
ühistranspordirajal või eraldi parkimiskohad elektriautodele.
Elektriauto hoolduskulud on madalamad kui
sisepõlemismootoriga autol. Akutoitel mootoril on vähem liikuvaid osi, mis
kuluvad ning ka õlivahetus pole vajalik.
Ka auto laadimine on soodne, kuna ise saate valida, millal
autot laadida, et kasutada kõige soodsamat elektrit.
Kuidas käib elektriauto laadimine?
Elektriauto laadimine on tegelikult lihtne ja mugav. Kui
oled endale sobiva elektriauto välja valinud, siis nõustame Sind ka selle
laadimise osas. Aitame leida just Sulle sobiva lahenduse, et saaksid autot
laadida mugavalt nii kodus kui ka väljaspool kodu. Tavaliselt on elektriautol
laadimiseks kaks erinevat laadimispesa: Type 2 ja CCS või Type 2 ja
CHAdeMO.
1. Elektriautot saab kodus laadida kahel viisil.
Kas tavalisest pistikupesast, või siis kodulaadijaga/seinalaadijaga. Tavalisest
pistikupesast laadimine on kõige aeglasem (2,3kW-3,7kW). Selleks puhuks on
autodega sageli juba kaasas nn. EVSE-laadija. See on laadija, mille
üks ots läheb tavalisse pistikupessa ja teine pool auto külge. Sel juhul
kasutatakse auto pool Type 2 laadimispesa.
2.Laadimise kiirendamiseks soovitame paigaldada kodulaadija
(seinalaadija). Sellega on laadimine mugavam ja see on kiirem kui
tavalisest pistikupesast, sest enamik autosid suudab kodulaadijast laadida
autot kolme faasiga. Seega on võimsus suurem (kuni 22 kW). Tavaliselt on
kodulaadijatel laadimiskaabel juba laadimisjaama küljes. Piisab vaid laadija
juurde sõita ja kaabel laadimispistikusse panna. Ka sel juhul kasutatakse auto
pool Type 2 laadimispesa.
3.Kiireim võimalus on aga hoopiski alalisvoolulaadija
ehk kiirlaadija (DC-laadija). Kiirlaadijates kasutatakse kahte
erinevat kiirlaadimisstandardit: CCS (Combined Charging System) või
CHAdeMO. Esimene on enamlevinud. Need laadijad muundavad elektrivõrgust
pärineva vahelduvvoolu juba ise alalisvooluks ning selle saab suunata otse
akusse. Alalisvoolulaadijaid me näeme tänavatel, parklates ja maanteede ääres
avalike laadijatena. Need laadijad on väga võimsad (45kW-400kW) ja väga kiired.
Ka nendel on laadimiskaablid juba laadija küljes.
Täna on neist kahest enamlevinud CCS-standard (näit. Audi,
BMW, Tesla Volvo jne.). CHAdeMO on pigem kasutuses vanemate Jaapani päritolu
elektriautode puhul (näit. Nissan Leaf). Aastast 2020 arendavad ka Jaapani
elektriauto tootjad autosid, mis kasutavad CCS laadimisstandardit. Ehk siis
tänaval kiirlaadijat valides tuleb valida Sinu autoga sobiv kiirlaadija.
Kui palju saab elektriautoga sõita?
Sõiduulatust, mis elektriautoga on võimalik sõita, mõjutavad kõige enam auto
aku mahutavus, sõidustiil ja kliima.
Elektriautode sõiduulatuse mõõtmiseks kasutatakse WLTP-standardit ehk sõidukite
ülemaailmset sõiduulatuse arvutusmeetodit. Tegelikult arvutatakse ka
sisepõlemismootoriga autode kütusekulu tänapäeval täpselt sama meetodi
järgi.
WLTP hõlmab:
– realistlikku sõidudünaamikat (52% linnasõitu, 48% maanteesõitu)
– katsesõidu kestus 30 minutit
– keskmine kiirus 46,5 km/h, tippkiirus 131 km/h
Selleks, et kasutada ära võimalikult palju sõiduulatust tasub teada sõiduulatust mõjutavaid tegureid ja nendest lähtuda.
KIIRUS
Kiirus mõjutab sõiduulatust väga palju. Mida suurem on keskmine sõidukiirus, seda väikesemaks muutub sõiduulatus.
SÕIDUSTIIL
Iga kiirendusega kasutab auto akus olevat elektrienergiat.
Gaasipedaali vabastamisel hakkab elektriauto veidi pidurdama/aeglustuma.
Elektriautol nimetatakse seda rekuperatsiooniks. Ehk siis
aeglustamise ja pidurdamise ajal tegelikult auto elektrimootor laeb autot.
Seda, kui intensiivselt auto gaasipedaali vabastades pidurdama hakkab
(rekuperatsiooni), saab enamikel autodel ise muuta.
See on sarnane ka sisepõlemismootoriga autol.
Sisepõlemismootoriga autol nimetatakse seda käiguga või mootoriga
pidurdamiseks.
SOOJUSMUGAVUS JA KÜTE
Elektriauto mootori kasutegur on kõrge. Umbes 95% energiast
muundatakse liikumisenergiaks. Bensiini ja diiselmootori kasutegur on 25-45%,
kuna enamik energiast muutub hoopis soojuseks. Autosalongi kütteks saamegi sisepõlemismootori
puhul kasutada seda jääksoojust. Elektriautol sellist soojust ei teki. Seega
tuleb see energia võtta akust. Selle tõttu võib sõiduulatus erinevatel
aastaaegadel erineda kuni 30%.
Igal juhul kehtib elektriautoga sõites kuldreegel: mida
vähem piduripedaali kasutad, seda suurem on sõiduulatus!
Elektriautode laadijad on paigaldatud ka üle kogu Eesti, et
teha elektriauto laadimine võimalikult lihtsaks ning tagada ka piisav
liikumisvabadus. 2012. aastal oli Eesti esimene riik maailmas, kes rajas
üleriigilise taastuvenergial toimiva elektriautode laadimisvõrgu.
Kiirlaadijate võrgustikuga on kaetud kõik peamised kõrge
liiklustihedusega maanteed ja käidavad asukohad – bensiinijaamad, kohvikud,
kauplused jm. Linnades ja asulates on punktid paigaldatud asukohtadesse, kuhu
on lihtne ligipääsed – ostukeskused, bensiinjaamad, parklad.
Kiirlaadimisjaamade omavaheline distants on maksimaalselt 40-60 km.